Rozhovory s českými muslimkami DNES

1. 04. 2011 11:46:12
Před týdnem vyšla v magazínu MF DNES reportáž o českých muslimkách, která mě celkem pobavila. Pokud bylo záměrem některých z muslimek využít reportáž k šíření islámu (arabsky dawa), určitě se jim to v jistém smyslu podařilo. Bohužel také se některým z nich podařilo prokázat, že přítomnost islámu a muslimů v ČR je spíše otázkou kulturní expanze, než náboženskou otázkou.

Rozhovory s českými muslimkami DNES
Před týdnem vyšla v magazínu MF DNES reportáž o českých muslimkách, která mě celkem pobavila. Pokud bylo záměrem některých z muslimek využít reportáž k šíření islámu (arabsky dawa), určitě se jim to podařilo. Bohužel také se některým z nich podařilo prokázat, že přítomnost islámu a muslimů v ČR je spíše otázkou kulturní expanze, než náboženskou otázkou.
Představa, že v naší Evropské kultuře musí žena dokazovat svou hodnotu, je sice mezi neevropskými muslimy velice často rozšířeným mýtem, ale neodráží realitu. Pokud bychom chtěli soudit naši evropskou společnost, obdobně jako jedna z muslimek tvrdících, že žena musí v západní kultuře dokazovat svou hodnotu, museli bychom podobným způsobem odsoudit islám a muslimy, kvůli idiotům praktikujícím vraždy ze cti, obřízku žen, nebo bití žen.
Pokud věříme v liberální demokracii, nemáme právo nutit někoho k tomu, aby žil podle našeho liberalně demokratického modelu, ale máme právo ho nutit k dodržování našich zákonů. Prostě každý si může vybrat, jestli v Evropě chce žít a dodržovat naše pojetí lidských práv, společnosti a hodnot, nebo ne. Cizí civilizace nechtějí, abychom jim my vnucovali naše hodnoty, tak by oni neměli vnucovat nám své.
Píši to z toho důvodu, že mi celý článek o českých muslimkách připadl, jako by muslimky považovaly islám za kulturní celek a ne náboženství. Už samotný fakt, že vyzdvihovaly jako jeden z důvodů konverze fakt, že podle nich nemusí v islámu žena nijak pracovat a podílet se na provozu rodiny, mi příjde spíše jako argument lenivosti, než pravosti víry.
Za nešťasné také považuji slova jedné z dotazovaných, že by nejradši většinu lidí, kritizujících jejich oděv, poslal do pr..., ale to nemůže, protože reprezentuje islám. Takže to poztom vyznívá, jako by se muslimové záměrně přetvařovali a hráli si na „hodné“ kvůli PR u veřenosti a ne víře.
A nakonec se v rozhovorech opět setkáváme s tématem 11. září a vztahem násilí a náboženství. To, že většina muslimek v reportáži pochybuje o odpovědnosti islámských extremistů za teroristické útoky z 11. září 2001 mě ani tak nepřekvapuje, je to velice zakořeněná konspirace nejen mezi muslimy. Jedna z dotazovaných muslimek jde ale na samou hranu antisemitismu, když obviňuje z 11. záři židy. Bohužel je to kolorit názorů některých dnešních muslimů.
Osobně se spíše pozastavuji nad argumentací, že křesťané také terorizovali muslimské zemně a argumentem křižových výprav, což jen ukazuje na neznalost dané muslimky na celý problém středověku a hlavně, proč by dnešní liberální demokracie měla nést odpovědnost za náboženský fanatismus předchozích generací? Jako muslim to považuji jen za další důkaz selhání vztahů mezi části českých muslimů a českou společnosit a mohu si to dovolit říci, neboť pocházím z Valašska, které v 16. – 17. století osídlili pastevci prchajíci z Valašského rumunska před netolerancí muslimských nájezdníků.
Přesto, že zde uvádim jen kometář k několika negativním jevům, které prezentovaly některé z muslimek v článku, myslím si, že článek je relativně dobrým textem pokoušejícím se ukázat pravý stav české muslimské komunity. Stav, v němž se ukazuje, že ve skutečnosti je tolik verzí islámu a jeho chápání, kolik je muslimů. Neboť se v článku setkáváme s názory fundamentalistickými, předsudkovými, ale i liberalními, až dokonce feministickými. Proto všem tento článek doporučuji k přečtení, naleznete ho zde. http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=012&r=magazin_dnesMD&idc=1554853

Představa, že v naší Evropské kultuře musí žena dokazovat svou hodnotu, je sice mezi neevropskými muslimy velice často rozšířeným mýtem, ale neodráží realitu. Pokud bychom chtěli soudit naši evropskou společnost, obdobně jako jedna z muslimek tvrdících, že žena musí v západní kultuře dokazovat svou hodnotu, museli bychom podobným způsobem odsoudit islám a muslimy, kvůli idiotům praktikujícím vraždy ze cti, obřízku žen, nebo bití žen a zaštiťujícim se islámem.

Pokud věříme v liberální demokracii, nemáme právo nutit někoho k tomu, aby žil podle našeho liberalně demokratického modelu, ale máme právo ho nutit k dodržování našich zákonů. Prostě každý si může vybrat, jestli v Evropě chce žít a dodržovat naše pojetí lidských práv, společnosti a hodnot, nebo ne. Cizí civilizace nechtějí, abychom jim my vnucovali naše hodnoty, tak by oni neměli vnucovat nám své.

Píši to z toho důvodu, že mi celý článek o českých muslimkách připadl, jako by muslimky považovaly islám za kulturní celek a ne náboženství. Už samotný fakt, že vyzdvihovaly jako jeden z důvodů konverze, že podle nich nemusí v islámu žena nijak pracovat a podílet se na provozu rodiny, mi příjde spíše jako argument lenivosti, než pravosti víry. A nakonec je to nesmysl i v praxi, muslimky se stejně podílejí na provozu rodiny, když nechodi do práce minimálně berou socialní dávky. Takže nakonec to ukazuje na problém v myšlení, nechtěji sice pracovat, ale chtějí být doma, protože jim to prý zakazuje víra, ale brát socialní dávky od nevěřících jim nevadí.

Za nešťasné také považuji slova jedné z dotazovaných, že by nejradši většinu lidí, kritizujících jejich oděv, poslal do pr..., ale to nemůže, protože reprezentuje islám. Takže to nakonec vyznívá, jako by se muslimové záměrně přetvařovali a hráli si na „hodné“ kvůli PR u veřenosti a ne víře.

A nakonec se v rozhovorech opět setkáváme s tématem 11. září a vztahem násilí a náboženství. To, že některé muslimky v reportáži pochybují o odpovědnosti islámských extremistů za teroristické útoky z 11. září 2001 mě ani tak nepřekvapuje, je to velice zakořeněná konspirace nejen mezi muslimy. Jedna z dotazovaných muslimek jde ale na samou hranu antisemitismu, když obviňuje z 11. záři židy. Bohužel je to kolorit názorů některých dnešních muslimů.

Osobně se spíše pozastavuji nad argumentací, že křesťané také terorizovali muslimské zemně a argumentem křižových výprav, což jen ukazuje na neznalost dané muslimky na celý problém středověku a hlavně, proč by dnešní liberální demokracie měla nést odpovědnost za náboženský fanatismus předchozích generací? Jako muslim to považuji jen za další důkaz selhání vztahů mezi části českých muslimů a českou společnosit a mohu si to (snad) dovolit říci, neboť pocházím z Valašska, které v 16. – 17. století osídlili pastevci, podle jedné z teorii části historiků, prchajíci z Valašského rumunska před netolerancí muslimských nájezdníků.

Přesto, že zde uvádim jen kometář k několika negativním jevům, které prezentovaly některé z muslimek v článku, myslím si, že článek je relativně dobrým textem pokoušejícím se ukázat pravý stav české muslimské komunity. Stav, v němž se ukazuje, že ve skutečnosti je tolik verzí islámu a jeho chápání, kolik je muslimů. Neboť se v článku setkáváme s názory fundamentalistickými, předsudkovými, ale i liberalními, až dokonce feministickými. Proto všem tento článek doporučuji k přečtení, naleznete ho zde.

Autor: Lukáš Lhoťan | pátek 1.4.2011 11:46 | karma článku: 23.05 | přečteno: 2870x

Další články blogera

Lukáš Lhoťan

Alternativní verze historie aneb jak StB předala Československo neomarxistům v Bruselu ...

Když si již uvědomělí soudruzi z StB uvědomili, že stávající komunistický systém již nemá šanci existovat, tak se spojili s marxistickými extremisty, kteří byli extrém i na komunisty, a odstartovali tzv. Sametovou revoluci 17.11.

30.11.2017 v 19:28 | Karma článku: 15.38 | Přečteno: 564 | Diskuse

Lukáš Lhoťan

Halík odsoudil nenávist k ďáblu ...

Jste křesťan a odmítáte Satana? Tak Tomáš Halík Vám nepodá svaté přijímání! Vyplývá to z jeho kázání v Litomyšli, který zveřejnil Christnet.eu A je to opravdu šokující.

9.7.2017 v 21:50 | Karma článku: 25.34 | Přečteno: 1430 | Diskuse

Lukáš Lhoťan

Jak čeští muslimové lžou o těch, kteří poznají o čem je islám a začnou před ním varovat

Když jsem v roce 2010 začal veřejně pod svým pravým jménem upozorňovat na nebezpečí islamizace a islámského extremismu, tak jsem musel čelit i promyšlené kampani českých islamistů vůči své osobě. Jedním z bodu bylo i očerňování.

25.6.2017 v 17:06 | Karma článku: 19.48 | Přečteno: 1505 | Diskuse

Lukáš Lhoťan

Diplomat republiky Kongo: Z Afriky prchá hlavně spodina společnosti ...

V naších mediích se nás někteří novináři a aktivisté snaží přesvědčovat, že se nemáme bránit masové imigraci do Evropy, protože je to přínosné a obohacující. A když to přeženu, tak každý druhý uprchlík je podle nich jaderný fyzik

11.4.2017 v 18:53 | Karma článku: 26.47 | Přečteno: 1032 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Filip Vracovský

Krvavý pes Frank

"Já poražený vyprošuji se velkorysost a velkomyslnost vítěze.Nechci nic jiného, než, abych směl někde prostě,skromně a pokorně a vzdálen vší politiky pro svoji rodinu žít a pracovat."

22.5.2019 v 18:28 | Karma článku: 23.30 | Přečteno: 638 | Diskuse

Karel Trčálek

Ekoteroristi nás strašili suchem a místo toho tady máme povodně!

A nepotřebujeme k tomu ani hurikány jako v Americe. Stačí, když půl dne prší kvůli tlakové níži kdesi nad jakýmsi Polskem

22.5.2019 v 18:06 | Karma článku: 13.36 | Přečteno: 447 | Diskuse

Irena Fuchsová

Vyblbnout se na maškara u Vaška

Když jsem dneska po deváté hodině vylezla u Muzea z metra, kam jsem přijela z Hlavního nádraží, všimla jsem si u svatého Václava skupinky turistů z Číny, kteří se tam fotografovali.

22.5.2019 v 16:51 | Karma článku: 16.05 | Přečteno: 711 | Diskuse

Jan Ziegler

Za komunistů jezdily rychlíky mezi Pardubicemi a Libercem pomaleji než za I. republiky

Web Zdopravy.cz přinesl nedávno zajímavou informaci, že motorové rychlíky na trase Pardubice – Liberec nyní jezdí pomaleji než v roce 1938 parní vlaky. Zase tak překvapivá informace to však není.

22.5.2019 v 16:47 | Karma článku: 18.54 | Přečteno: 684 | Diskuse

Emrich Sonnek

Člověk si zvykne i na šibenici

„Tě zdravím, šílenče, tak kde máš ten zázrak? V čekárně sedí jen dvě stařenky a kluk, kterému se dnes zjevně nechce do školy,“ spustil profesor Bardoděj při vstupu do ordinace: „nebo už jsi ho stačil vyléčit?“

22.5.2019 v 16:10 | Karma článku: 16.18 | Přečteno: 315 | Diskuse
Počet článků 855 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2697


Bývalý muslim a autor knihy Islám a islamismus v České republice, bývalý redaktor židovského webu Shekel.cz, analytik Da Vinci Prague Institute o.s. Od roku 1998 do roku 2010 spolupracovník předsedy českých muslimů Muneeba Hasana Alrawiho, do roku 2012 člen Muslimské obce v Brně, absolvent poutě do Mekky, vzdělávacích kurzů o islámu saúdskoarabské World Assembly of Muslim Youth, absolvent studijního pobytu v USA The International Visitor Leadership Program (2010).

Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Najdete na iDNES.cz