Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mučedníci věku „tolerance“ v Andalusii

Andalusie je dávaná dnešní Evropě za vzor „tolerance“ a multikulturní společnosti. Je to jeden z mýtu dob osvícenství, že situace v Andalusii byla úžasná a byla zničena teprve rechristianizaci. Období Andalusie mělo své světlé i stinné stránky, obdobně jako ve středověké Evropě, ale rozhodně ho nelze charakterizovat jako období rozkvětu a porozuměními mezi náboženskými komunitami, jak to činí někteří levicově orientování lidé.

 


Mučedníci věku „tolerance“ v Andalusii
Andalusie je dováná dnešní Evropě za vzor „tolerance“ a multikulturní společnosti. Je to jeden z mýtu dob osvícenství, že situace v Andalusii byla úžasná a byla zničena teprve rechristianizaci. Období Andalusie mělo své světlé i stinné stránky, obdobně jako ve středověké Evropě, ale rozhodně ho nelze charakterizovat jako období rozkvětu a porozuměními mezi náboženskými komunitami, jak to činí někteří levicově orientování lidé.
Příběh dokreslující stav Andaluské společnosti je příběh hnutí „Córdobských mučedníku“, jde o příběh vzniků hnutí, které vzniklo v inspiraci ke křesťanskému hnutí z dob pohanského Říma a které se stalo pro muslimskou vládu takovým nebezpečím, že proti němu zakročovala velice tvrdě a pomáhali ji v tom i mnozí představitelé křesťanské církve žijící pod nadvládou muslimů.
Dokonce kvůli tomuto hnuti svolali koncil na kterém se pokoušeli o odsouzení Córdobských mučedníku jako heretiků. Není jistě bez zajímavosti, že postoj těchto představitelů křesťanské církve byl podoben postoji mnoha lidí a politiků z dnešní Evropy, kteří označují varováni před problematickými směry mezi muslimy za podněcováni nenávisti a zbytečným provokováním muslimů.
Zrod Córdobských mučedníku
K zrodu hnutí Córdobských mučedníku došlo neplánovaně a náhodou. Podle historiků se datuje počátek mučednictví ke knězi Perfectovi, který byl znalý islámu, arabštiny a muslimové nedokázali pochopit jak přes to vše může odmítat islám. Tento kněz často rozmlouval na tržišti s muslimskými prodavači a ti jej jednou vyzvali, aby řekl svůj názor na Mohameda. Kněz si byl vědom toho, že kdyby řekl svůj názor, byl by odsouzen jako rouhač za urážku Mohameda k smrti a tak odmítl odpovědět. Vyčetl také muslimským prodavačům, že jej chtějí vlákat do léčky, aby jej pak mohli nechat popravit nebo násilím donutit k přijeti islámu. Muslimové to odmítli a přísahali, že mu nic neučiní. Kněz Perfectus tedy odpověděl, že podle křesťanů je Mohamed služebníkem ďábla a Alláh je ďábel.
Muslimové jej nejprve nechali nepokoji, ale poté si někteří z muslimů uvědomili, že by mohli byt obvinění jinými muslimy před islámským soudem z tolerance rouhačství a tak radši sami šli nahlásit kněze a jeho urážku Mohameda islámskému soudu.
Islámský soud nechal kněze Perfekta zatknout a odsoudil ho za urážku Mohameda k trestu smrti. O několik měsíců později byla veřejně provedena knězova poprava. Bylo to 18 dubna roku 850 po Kristu. Kněz byl tehdy předveden před davy muslimů jásajícími nad koncem postního měsíce ramadánu a těšící se na popravu křesťana hanobícího Mohameda. Kněz na popravišti neodvolal svá slova o Mohamedovi a naopak ještě veřejně zvolal, že „ano řekl jsem ta slova a pravím vám, že váš prorok byl podvodník, cizoložník a zplozenec pekla. Vaše víra je vírou v satana a všechny vás čekají plameny gehenny (pekla)“, jeho slova utnul až katův meč.
Část córdobských křesťanů se shromáždila a vzala Perfctovo tělo k pohřebí do hrobky světce Aciscla, který byl zavražděn Římany během pronásledováni v době římské říše. Pohřbeni Prefektova těla do té hrobky mělo symbolizovat spojení obou mučedníku a jejich síly víry v Krista.
Již krátce po vraždě Perfekta byl jiný křesťan jménem Jan zbičován za to, že měl říkat urážlivá slova o Mohamedovi. Podle kronikářů se muslimské úřady snažily přesvědčit křesťany, aby veřejně neříkali slova hanobící Mohameda, neboť nestály o vypuknutí muslimských pogromů proti křesťanům, přes to vše se mezi muslimy v Andalusii a hlavně Córdobě začaly vzmáhat protikřesťanské nálady.
Perfectova smrt připomněla části křesťanů kořeny jejich víry, kdy bylo ctí zemřít za Kristovo jméno a tak začali do Córdoby přicházet křesťané s cílem veřejně odmítat islám a Mohameda a nechat se tak od muslimů zavraždit a stát se křesťanskými mučedníky.
Mezi dalšími příklady Córdobských mučedníku nalezneme mnich jménem Izak, který byl zaměstnán ve státní správě Córdoby a před muslimy zvolal: „Váš prorok lhal, oklamal vás, buď proklet ten ničema.“ Jeden z muslimů na něj zvolal, že musí být blázen nebo opilý, když veřejně volá taková slova a ví, že podle islámského práva šaria za ně přísluší pouze smrt. Mnich mu odpověděl: „Jsem při smyslech a vína jsme se nikdy nedotkl. Jen z planoucí lásky k pravdě jsem se odvážil tebe a ostatní zde přítomné takhle oslovit. Odsuďte mně k smrti. Nejenže se vašeho rozsudku nebojím, ale toužím po něm, protože, jak řekl náš Pán (Ježíš):“ „Blaze těm, kdo jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je království nebeské.“ (Matouš 5:10)
Mnich Izák byl veřejně muslimy popraven 3 června 851. Jen dva dny na to byl popraven další křesťan jménem Sancho za urážku Mohameda. To posílilo mezi části křesťanů vzpomínku na pronásledováni křesťanů v dobách pohanského Říma a několik dní po Izákové popravě předstoupila před muslimy šestice křesťanů, společně s Izakovým strýcem, kteří prohlásili, že souhlasí se slovy svatých mučedníku Izáka a Sancha. Muslimové je nechali popravit a během dalších týdnu se obdobně veřejně proti islámu a Mohamedovi vyjádřilo dalších 11 křesťanů, kteří byli muslimy popravení. Je smutné, že se proti tomuto vraždění křesťanů za jejich přesvědčení nepostavil žádny muslim.
Naopak vlna sebeobětováni křesťanů vyvolal strach mezi části křesťanů a církevními představiteli, kteří měli strach z muslimské odplaty proti všem křesťanům za hnutí Córdobských mučedníku a tak svolali církevní představitele koncil na kterém odsoudili veřejné rouháni proti Mohamedovi a provokování kázáním  evangelia na veřejnosti. To pouze jen posílilo přesvědčení mezi skalními křesťany o správnosti mučednictví a o tom, že církev již Krista a jeho věrné prodala ďáblu a vlna mučednictví zesílila. Například o pátečních modlitbách vstoupili do córdobské mešity dva mniši, kteří tam začali kázat: „Věřícím kynou nebesa, ale na vás nevěřící, čeká tlama pekelná“, apod. hned byli zadrženi a  popraveni na tržišti jako rouhači proti islámu.
Hnutí Córdobských mučedníku završil biskup Eulogius a mladá křesťanská konvertitka od islámu Leocritia. Biskup Eulogius sepsal podrobně vše o hnutí Córdobských mučedníku a odeslal to do křesťanských zemí, aby informoval o útlaku křesťanů muslimy. Krátce poté byl zatčen muslimy za to, že přivedl ke křesťanství Leocriti, která byla z muslimské rodiny.
Muslimská vláda, ale nechtěla odsoudit k smrti tak významného  křesťanského představitele a tak jej odsoudila pouze k zbičováni. Biskup Eulogius, ale pronesl kritická slova na adresu Mohameda a tak byl předán ministrovi Córdobského chalifátu, který jej odsoudil k smrti. Podle historiku cestou na popravu byl biskup Eulogius udeřen muslimským strážným, který biskupovi také nadával, biskup mu připitoměl slova Ježíše o nastavení i druhé tváře a nastavil mu ji. Tehdy jej muslimský strážný uhodil i do druhé tváře. Biskup byl popraven dne 11 března 859. Leocritia pro její neochotu vzdát se křesťanství a vrátit se zpět k islámu, popravili o čtyři dny později po popravě biskupa Eulogia.
Podle historiků mohl stát za znovuobnovením křesťanského vědomí mučednické smrti pro slovo Kristovo Jan Damašský, neboť jeden z mučedníku byl původem ze Sýrie a přicestoval do Andalusie z kláštera kde Jan Damašský sepsal polemiku proti islámu a Mohamedovi.
Hnutí Córdobských mučedníku sice vedlo k oživení křesťanství mezi křesťany, ale také vyprovokovalo část křesťanů a církve k podlézavosti muslimským vládcům. Například tlak muslimské vlády proti křesťanům a kolektivní represe v reakci na mučednické hnutí vedl část křesťanských představitelů, biskupů a šlechticů k veřejnému odsouzení hnutí mučedníku jako heretiků a nepřátel Krista – stalo se tak něco, co by za dob apoštolů a prvních křesťanů nebylo možné.
Obdobně i návštěvníci z Evropy popisovali, že křesťané v Andalusii varovali všechny nově příchozí před jakoukoliv veřejnou polemikou o islámu a Mohamedovi, neboť by tím jen vyvolali nenávist ze strany muslimů a ohrozili na životě tam žijící křesťany.
Tento a další příběhy krvavého soužití mezi muslimy a křesťany obsahuje kniha „Nevěřící“ od Andrew Wheatcroft, která je k dispozici i na českém knižním trhu a shromažďuje historické záznamy o vztazích mezi vyznavači obou náboženství.

Příběh dokreslující stav Andaluské společnosti je příběh hnutí „Córdobských mučedníku“, jde o příběh vzniků hnutí, které vzniklo v inspiraci ke křesťanskému hnutí z dob pohanského Říma a které se stalo pro muslimskou vládu takovým nebezpečím, že proti němu zakročovala velice tvrdě a pomáhali ji v tom i mnozí představitelé křesťanské církve žijící pod nadvládou muslimů.

Dokonce kvůli tomuto hnuti svolali koncil na kterém se pokoušeli o odsouzení Córdobských mučedníku jako heretiků. Není jistě bez zajímavosti, že postoj těchto představitelů křesťanské církve byl podoben postoji mnoha lidí a politiků z dnešní Evropy, kteří označují varováni před problematickými směry mezi muslimy za podněcováni nenávisti a zbytečným provokováním muslimů.

Zrod Córdobských mučedníku

K zrodu hnutí Córdobských mučedníku došlo neplánovaně a náhodou. Podle historiků se datuje počátek mučednictví ke knězi Perfectovi, který byl znalý islámu, arabštiny a muslimové nedokázali pochopit jak přes to vše může odmítat islám. Tento kněz často rozmlouval na tržišti s muslimskými prodavači a ti jej jednou vyzvali, aby řekl svůj názor na Mohameda. Kněz si byl vědom toho, že kdyby řekl svůj názor, byl by odsouzen jako rouhač za urážku Mohameda k smrti a tak odmítl odpovědět. Vyčetl také muslimským prodavačům, že jej chtějí vlákat do léčky, aby jej pak mohli nechat popravit nebo násilím donutit k přijeti islámu. Muslimové to odmítli a přísahali, že mu nic neučiní. Kněz Perfectus tedy odpověděl, že podle křesťanů je Mohamed služebníkem ďábla a Alláh je ďábel.

Muslimové jej nejprve nechali nepokoji, ale poté si někteří z muslimů uvědomili, že by mohli byt obvinění jinými muslimy před islámským soudem z tolerance rouhačství a tak radši sami šli nahlásit kněze a jeho urážku Mohameda islámskému soudu.

Islámský soud nechal kněze Perfekta zatknout a odsoudil ho za urážku Mohameda k trestu smrti. O několik měsíců později byla veřejně provedena knězova poprava. Bylo to 18 dubna roku 850 po Kristu. Kněz byl tehdy předveden před davy muslimů jásajícími nad koncem postního měsíce ramadánu a těšící se na popravu křesťana hanobícího Mohameda. Kněz na popravišti neodvolal svá slova o Mohamedovi a naopak ještě veřejně zvolal, že „ano řekl jsem ta slova a pravím vám, že váš prorok byl podvodník, cizoložník a zplozenec pekla. Vaše víra je vírou v satana a všechny vás čekají plameny gehenny (pekla)“, jeho slova utnul až katův meč.

Část córdobských křesťanů se shromáždila a vzala Perfctovo tělo k pohřebí do hrobky světce Aciscla, který byl zavražděn Římany během pronásledováni v době římské říše. Pohřbeni Prefektova těla do té hrobky mělo symbolizovat spojení obou mučedníku a jejich síly víry v Krista.

Již krátce po vraždě Perfekta byl jiný křesťan jménem Jan zbičován za to, že měl říkat urážlivá slova o Mohamedovi. Podle kronikářů se muslimské úřady snažily přesvědčit křesťany, aby veřejně neříkali slova hanobící Mohameda, neboť nestály o vypuknutí muslimských pogromů proti křesťanům, přes to vše se mezi muslimy v Andalusii a hlavně Córdobě začaly vzmáhat protikřesťanské nálady.

Perfectova smrt připomněla části křesťanů kořeny jejich víry, kdy bylo ctí zemřít za Kristovo jméno a tak začali do Córdoby přicházet křesťané s cílem veřejně odmítat islám a Mohameda a nechat se tak od muslimů zavraždit a stát se křesťanskými mučedníky.

Mezi dalšími příklady Córdobských mučedníku nalezneme mnich jménem Izak, který byl zaměstnán ve státní správě Córdoby a před muslimy zvolal: „Váš prorok lhal, oklamal vás, buď proklet ten ničema.“ Jeden z muslimů na něj zvolal, že musí být blázen nebo opilý, když veřejně volá taková slova a ví, že podle islámského práva šaria za ně přísluší pouze smrt. Mnich mu odpověděl: „Jsem při smyslech a vína jsme se nikdy nedotkl. Jen z planoucí lásky k pravdě jsem se odvážil tebe a ostatní zde přítomné takhle oslovit. Odsuďte mně k smrti. Nejenže se vašeho rozsudku nebojím, ale toužím po něm, protože, jak řekl náš Pán (Ježíš):“ „Blaze těm, kdo jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je království nebeské.“ (Matouš 5:10)

Mnich Izák byl veřejně muslimy popraven 3 června 851. Jen dva dny na to byl popraven další křesťan jménem Sancho za urážku Mohameda. To posílilo mezi části křesťanů vzpomínku na pronásledováni křesťanů v dobách pohanského Říma a několik dní po Izákové popravě předstoupila před muslimy šestice křesťanů, společně s Izakovým strýcem, kteří prohlásili, že souhlasí se slovy svatých mučedníku Izáka a Sancha. Muslimové je nechali popravit a během dalších týdnu se obdobně veřejně proti islámu a Mohamedovi vyjádřilo dalších 11 křesťanů, kteří byli muslimy popravení. Je smutné, že se proti tomuto vraždění křesťanů za jejich přesvědčení nepostavil žádny muslim.

Naopak vlna sebeobětováni křesťanů vyvolal strach mezi části křesťanů a církevními představiteli, kteří měli strach z muslimské odplaty proti všem křesťanům za hnutí Córdobských mučedníku a tak svolali církevní představitele koncil na kterém odsoudili veřejné rouháni proti Mohamedovi a provokování kázáním  evangelia na veřejnosti. To pouze jen posílilo přesvědčení mezi skalními křesťany o správnosti mučednictví a o tom, že církev již Krista a jeho věrné prodala ďáblu a vlna mučednictví zesílila. Například o pátečních modlitbách vstoupili do córdobské mešity dva mniši, kteří tam začali kázat: „Věřícím kynou nebesa, ale na vás nevěřící, čeká tlama pekelná“, apod. hned byli zadrženi a  popraveni na tržišti jako rouhači proti islámu.

Hnutí Córdobských mučedníku završil biskup Eulogius a mladá křesťanská konvertitka od islámu Leocritia. Biskup Eulogius sepsal podrobně vše o hnutí Córdobských mučedníku a odeslal to do křesťanských zemí, aby informoval o útlaku křesťanů muslimy. Krátce poté byl zatčen muslimy za to, že přivedl ke křesťanství Leocriti, která byla z muslimské rodiny.

Muslimská vláda, ale nechtěla odsoudit k smrti tak významného  křesťanského představitele a tak jej odsoudila pouze k zbičováni. Biskup Eulogius, ale pronesl kritická slova na adresu Mohameda a tak byl předán ministrovi Córdobského chalifátu, který jej odsoudil k smrti. Podle historiku cestou na popravu byl biskup Eulogius udeřen muslimským strážným, který biskupovi také nadával, biskup mu připitoměl slova Ježíše o nastavení i druhé tváře a nastavil mu ji. Tehdy jej muslimský strážný uhodil i do druhé tváře. Biskup byl popraven dne 11 března 859. Leocritia pro její neochotu vzdát se křesťanství a vrátit se zpět k islámu, popravili o čtyři dny později po popravě biskupa Eulogia.

Podle historiků mohl stát za znovuobnovením křesťanského vědomí mučednické smrti pro slovo Kristovo Jan Damašský, neboť jeden z mučedníku byl původem ze Sýrie a přicestoval do Andalusie z kláštera kde Jan Damašský sepsal polemiku proti islámu a Mohamedovi.

Hnutí Córdobských mučedníku sice vedlo k oživení křesťanství mezi křesťany, ale také vyprovokovalo část křesťanů a církve k podlézavosti muslimským vládcům. Například tlak muslimské vlády proti křesťanům a kolektivní represe v reakci na mučednické hnutí vedl část křesťanských představitelů, biskupů a šlechticů k veřejnému odsouzení hnutí mučedníku jako heretiků a nepřátel Krista – stalo se tak něco, co by za dob apoštolů a prvních křesťanů nebylo možné.

Obdobně i návštěvníci z Evropy popisovali, že křesťané v Andalusii varovali všechny nově příchozí před jakoukoliv veřejnou polemikou o islámu a Mohamedovi, neboť by tím jen vyvolali nenávist ze strany muslimů a ohrozili na životě tam žijící křesťany.

Tento a další příběhy krvavého soužití mezi muslimy a křesťany obsahuje kniha „Nevěřící“ od Andrew Wheatcroft, která je k dispozici i na českém knižním trhu a shromažďuje historické záznamy o vztazích mezi vyznavači obou náboženství.

O Córdobských mučednícich zde anglicky.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lukáš Lhoťan | neděle 2.10.2011 17:49 | karma článku: 18,81 | přečteno: 1257x
  • Další články autora

Lukáš Lhoťan

Alternativní verze historie aneb jak StB předala Československo neomarxistům v Bruselu ...

Když si již uvědomělí soudruzi z StB uvědomili, že stávající komunistický systém již nemá šanci existovat, tak se spojili s marxistickými extremisty, kteří byli extrém i na komunisty, a odstartovali tzv. Sametovou revoluci 17.11.

30.11.2017 v 19:28 | Karma: 16,28 | Přečteno: 953x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Halík odsoudil nenávist k ďáblu ...

Jste křesťan a odmítáte Satana? Tak Tomáš Halík Vám nepodá svaté přijímání! Vyplývá to z jeho kázání v Litomyšli, který zveřejnil Christnet.eu A je to opravdu šokující.

9.7.2017 v 21:50 | Karma: 26,17 | Přečteno: 1827x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Jak čeští muslimové lžou o těch, kteří poznají o čem je islám a začnou před ním varovat

Když jsem v roce 2010 začal veřejně pod svým pravým jménem upozorňovat na nebezpečí islamizace a islámského extremismu, tak jsem musel čelit i promyšlené kampani českých islamistů vůči své osobě. Jedním z bodu bylo i očerňování.

25.6.2017 v 17:06 | Karma: 20,89 | Přečteno: 1888x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Diplomat republiky Kongo: Z Afriky prchá hlavně spodina společnosti ...

V naších mediích se nás někteří novináři a aktivisté snaží přesvědčovat, že se nemáme bránit masové imigraci do Evropy, protože je to přínosné a obohacující. A když to přeženu, tak každý druhý uprchlík je podle nich jaderný fyzik

11.4.2017 v 18:53 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1437x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Uprchlíci znásilňují a politici nic na své politice tolerance ilegalní imigrace nemění

Proč pro dnešní vládnoucí evropské politiky má větší cenu nechat na svobodě žadatele o azyl a ilegální imigranty, než chránit životy a bezpečí obyvatel Evropy? Opět slyšíme jak ilegální imigranti v Evropě vraždí a znásilňují ...

10.4.2017 v 19:27 | Karma: 40,85 | Přečteno: 1999x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Kácíš? Pak sázej či plať. Novela zákona zpřísní podmínky kácení stromů

8. května 2024

Premium Pokuta až milion pro jednotlivce, až dvacet milionů pro firmu. Tedy desetkrát víc než nyní. Takové...

Padlého rudoarmějce oplakali u Rudolfina. Jenže ho zabili sami Sověti

8. května 2024

Seriál Je to snad nejslavnější fotografie z květnového osvobození Prahy a dlouho se věřilo, že Georgij...

Princezna z Kremlu. Touha po diamantech se stala Brežněvově dceři osudnou

8. května 2024

Premium Letos uplynulo 95 let od narození Galiny Leonidovny, dcery sovětského generálního tajemníka Leonida...

U Strakonic se srazilo šest aut. Silnici na Písek zavřeli, zasahoval i vrtulník

7. května 2024  17:49,  aktualizováno  23:02

Na silnici I/4 u Strakonic se stala hromadná nehoda. Podle informací hasičů se srazilo šest aut,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 854
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2726x
Bývalý muslim a autor knihy Islám a islamismus v České republice, bývalý redaktor židovského webu Shekel.cz, analytik Da Vinci Prague Institute o.s. Od roku 1998 do roku 2010 spolupracovník předsedy českých muslimů Muneeba Hasana Alrawiho, do roku 2012 člen Muslimské obce v Brně, absolvent poutě do Mekky, vzdělávacích kurzů o islámu saúdskoarabské World Assembly of Muslim Youth, absolvent studijního pobytu v USA The International Visitor Leadership Program (2010).