Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ibn Tufajl inspirace pro racionalisty a osvicenství

V Českém jazyce vyšla po několika desetiletích kniha „Živý, syn bdícího“ obsahující zásadní myšlenkové dílo předního andaluského filozofa Abú Bakr Ibn Tufajl. Námět díla není v orientě neznámy, ale jeho zpracováni Ibn Tufajlem se stalo v Evropě nejznámějším. Toto dílo obsahem své myšlenky i po staletích vyvolává nenávist všech dogmatických stoupenců ortodoxního islámu.


Ibn Tufajl inspirace pro racionalisty a osvicenství
V Českém jazyce vyšla po několika desetiletích kniha „Živý, syn bdícího“ obsahující zásadní myšlenkové dílo předního andaluského filozofa Abú Bakr Ibn Tufajl. Námět díla není v orientě neznámy, ale jeho zpracováni Ibn Tufajlem se stalo v Evropě nejznámějším. Toto dílo obsahem své myšlenky i po staletích vyvolává nenávist všech dogmatických stoupenců ortodoxního islámu.
Základní podstatou díla je myšlenka o tom, že člověk ponechány svému přirozenému vývoji bez jakýchkoliv lidských vlivů se musí zákonitě vyvíjet do podoby mu určené stvořitelem. Takovýto člověk by tedy měl dosáhnout stejné úrovně, jakou po svých věřících požadují organizovaná náboženství. Z logiky věci se tak nastiňuje přirozený vývoj člověka, který by přece měl být podoben tomu co je obsaženo v posvátných knihách monoteistických náboženství.
Ibn Tufajl zde nejspíše vychází z tvrzení ortodoxního islámu, že Mohamed měl říci:
„Každé dítě se rodí ve stavu Fitrah, ale jeho rodiče z něho udělají žida nebo křesťana. Je to jako když zvířata rodí normální potomstvo.“
A v slovech připisovaných Bohu: „Stvořil jsem Své služebníky v pravém náboženství, ale ďáblové způsobili, že zbloudili.“
Jistě, Ibn Tufajl nemohl ve své době otevřeně říci, že ortodoxní pojetí islámů je v rozporu s rozumem a říci, že rozum je tím co má vést k stvořiteli, aniž by neriskoval obvinění z odpadlictví a v nejlepším případě věznění nebo v horším i smrt. Jak se stalo například Ibn Rušdovi, kterého nechali „ochránci“ pravé víry uvěznit a jeho spisy spálit, nebo al Halladžoví, kterého nechali „jediní správní věřící“ popravot.
Ibn Tufajl tedy, po vzorů jiných kritiků fanatismu, skryl své poselství do tohoto příběhu. Cely příběh vrcholí situaci kdy člověk vyrostlý v přirozeném stavu se setkává s lidmi jistého organizovaného náboženství (islámu), kteří ale nemají pochopeni pro jeho přirozený stav a začínají se proti němu bouřit jako proti nepříteli Boha. Přirozený člověk tak odchází od lidského společenství znechucen nad jeho projevy.
Ibn Tufajl dožil svůj život relativně v poklidu a vděčí tomu hlavně muslimskému vládci Abú Jakubovi Júsufovi a jeho rodině, která ho chránila před útoky ortodoxních muslimů a teology, kteří požadovali potrestáni Ibn Tufajla jako odpadlíka a heretika. Moc dobře totiž pochopili o jakých „překrucovačích božího poselství ve svých písmech a řečech hovoří.
V češtině tento spis vyšel v roce 1957 v překladu Ivana Hrbka a aktuální vydáni je teprve druhým přetiskem tohoto významného díla. Osobně toto dílo doporučuji, nebo´t člověku dokáže ukázat rozdíl mezi pravou přirozenosti a falešným pocitem jistoty.
Představa, že rozum je nadřazen všemu ostatnímu a je schopen dovést člověka k poznáni stvořitel je základem islámské filozofie a je základním tématem, proti kterému se staví islámská ortodoxie. Například ortodoxii opěvovaný ad-Dahabi označoval, každého kdo věří, že rozum je stejně silný zdroj poznáni stvořitele jako korán nebo správné hadithy,  za džahmiho (tj. nevěřícího).
Knihu lze zakoupit zde.

Základní podstatou díla je myšlenka o tom, že člověk ponechány svému přirozenému vývoji bez jakýchkoliv lidských vlivů se musí zákonitě vyvíjet do podoby mu určené stvořitelem. Takovýto člověk by tedy měl dosáhnout stejné úrovně, jakou po svých věřících požadují organizovaná náboženství. Z logiky věci se tak nastiňuje přirozený vývoj člověka, který by přece měl být podoben tomu co je obsaženo v posvátných knihách monoteistických náboženství.

Ibn Tufajl zde nejspíše vychází z tvrzení ortodoxního islámu, že Mohamed měl říci:

„Každé dítě se rodí ve stavu Fitrah, ale jeho rodiče z něho udělají žida nebo křesťana. Je to jako když zvířata rodí normální potomstvo.“

A v slovech připisovaných Bohu: „Stvořil jsem Své služebníky v pravém náboženství, ale ďáblové způsobili, že zbloudili.“

Jistě, Ibn Tufajl nemohl ve své době otevřeně říci, že ortodoxní pojetí islámů je v rozporu s rozumem a říci, že rozum je tím co má vést k stvořiteli, aniž by neriskoval obvinění z odpadlictví a v nejlepším případě věznění nebo v horším i smrt. Jak se stalo například Ibn Rušdovi, kterého nechali „ochránci“ pravé víry uvěznit a jeho spisy spálit, nebo al Halladžoví, kterého nechali „jediní správní věřící“ popravot.

Ibn Tufajl tedy, po vzorů jiných kritiků fanatismu, skryl své poselství do tohoto příběhu. Cely příběh vrcholí situaci kdy člověk vyrostlý v přirozeném stavu se setkává s lidmi jistého organizovaného náboženství (islámu), kteří ale nemají pochopeni pro jeho přirozený stav a začínají se proti němu bouřit jako proti nepříteli Boha. Přirozený člověk tak odchází od lidského společenství znechucen nad jeho projevy.

Ibn Tufajl dožil svůj život relativně v poklidu a vděčí tomu hlavně muslimskému vládci Abú Jakubovi Júsufovi a jeho rodině, která ho chránila před útoky ortodoxních muslimů a teology, kteří požadovali potrestáni Ibn Tufajla jako odpadlíka a heretika. Moc dobře totiž pochopili o jakých „překrucovačích božího poselství ve svých písmech a řečech hovoří.

V češtině tento spis vyšel v roce 1957 v překladu Ivana Hrbka a aktuální vydáni je teprve druhým přetiskem tohoto významného díla. Osobně toto dílo doporučuji, nebo´t člověku dokáže ukázat rozdíl mezi pravou přirozenosti a falešným pocitem jistoty.

Představa, že rozum je nadřazen všemu ostatnímu a je schopen dovést člověka k poznáni stvořitel je základem islámské filozofie a je základním tématem, proti kterému se staví islámská ortodoxie. Například ortodoxii opěvovaný ad-Dahabi označoval, každého kdo věří, že rozum je stejně silný zdroj poznáni stvořitele jako korán nebo správné hadithy,  za džahmiho (tj. nevěřícího).

Knihu lze zakoupit zde.

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lukáš Lhoťan | sobota 13.8.2011 15:28 | karma článku: 10,24 | přečteno: 1646x
  • Další články autora

Lukáš Lhoťan

Alternativní verze historie aneb jak StB předala Československo neomarxistům v Bruselu ...

Když si již uvědomělí soudruzi z StB uvědomili, že stávající komunistický systém již nemá šanci existovat, tak se spojili s marxistickými extremisty, kteří byli extrém i na komunisty, a odstartovali tzv. Sametovou revoluci 17.11.

30.11.2017 v 19:28 | Karma: 16,28 | Přečteno: 953x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Halík odsoudil nenávist k ďáblu ...

Jste křesťan a odmítáte Satana? Tak Tomáš Halík Vám nepodá svaté přijímání! Vyplývá to z jeho kázání v Litomyšli, který zveřejnil Christnet.eu A je to opravdu šokující.

9.7.2017 v 21:50 | Karma: 26,17 | Přečteno: 1827x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Jak čeští muslimové lžou o těch, kteří poznají o čem je islám a začnou před ním varovat

Když jsem v roce 2010 začal veřejně pod svým pravým jménem upozorňovat na nebezpečí islamizace a islámského extremismu, tak jsem musel čelit i promyšlené kampani českých islamistů vůči své osobě. Jedním z bodu bylo i očerňování.

25.6.2017 v 17:06 | Karma: 20,89 | Přečteno: 1888x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Diplomat republiky Kongo: Z Afriky prchá hlavně spodina společnosti ...

V naších mediích se nás někteří novináři a aktivisté snaží přesvědčovat, že se nemáme bránit masové imigraci do Evropy, protože je to přínosné a obohacující. A když to přeženu, tak každý druhý uprchlík je podle nich jaderný fyzik

11.4.2017 v 18:53 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1437x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Uprchlíci znásilňují a politici nic na své politice tolerance ilegalní imigrace nemění

Proč pro dnešní vládnoucí evropské politiky má větší cenu nechat na svobodě žadatele o azyl a ilegální imigranty, než chránit životy a bezpečí obyvatel Evropy? Opět slyšíme jak ilegální imigranti v Evropě vraždí a znásilňují ...

10.4.2017 v 19:27 | Karma: 40,85 | Přečteno: 1999x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Putin se na inauguraci ujal dalšího mandátu, čekají se změny ve vládě

7. května 2024  10:11,  aktualizováno  12:32

Ruský prezident Vladimir Putin při úterní okázalé inauguraci v Kremlu zahájil svůj pátý mandát v...

Na Pražském okruhu se převrátil náklaďák, přes svodidla omezuje oba směry

7. května 2024  11:14,  aktualizováno  12:29

Na druhém kilometru Pražského okruhu u Jesenice havarovalo nákladní auto, které se převrátilo na...

Našli jsme odposlech, mysleli Poláci před jednáním vlády. Omyl, šlo o ozvučení

7. května 2024  9:39,  aktualizováno  12:05

Zařízení, které našly polské bezpečnostní služby v Katovicích v sále, kde se sejde polská vláda,...

Rusko přestalo používat Kerčský most, armádu radši zásobuje po nových tratích

7. května 2024  11:44

Rusko k dodávkám vojenské techniky invazním jednotkám na Ukrajině přestalo používat Kerčský most,...

  • Počet článků 854
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2726x
Bývalý muslim a autor knihy Islám a islamismus v České republice, bývalý redaktor židovského webu Shekel.cz, analytik Da Vinci Prague Institute o.s. Od roku 1998 do roku 2010 spolupracovník předsedy českých muslimů Muneeba Hasana Alrawiho, do roku 2012 člen Muslimské obce v Brně, absolvent poutě do Mekky, vzdělávacích kurzů o islámu saúdskoarabské World Assembly of Muslim Youth, absolvent studijního pobytu v USA The International Visitor Leadership Program (2010).