Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O návratu marnotratného syna, nebo-li o návratu z islámu

V Novém zákoně nacházíme Ježíšovo podobenství, které může být pro mnohé lidi pobuřující a i je může rozlobit, ale neznám lepšího podobenství vyjadřující Ježíšovu lásku k lidem. Naopak má osobní zkušenost mně vede k přesvědčení, že toto Ježíšovo podobenství by mělo být základním kamenem pastorace a evangelizace a bez jeho naplnění není víra dokonalá.

 


O návratu marnotratného syna, nebo-li o návratu z islámu
V Novém zákoně nacházíme Ježíšovo podobenství, které může být pro mnohé lidi pobuřující a i je může dozlobit, ale neznám lepšího podobenství vyjadřující Ježíšovu lásku k lidem. Naopak má osobní zkušenost mně vede k přesvědčení, že toto Ježíšovo podobenství by mělo být základním kamenem pastorace a evangelizace a bez jeho naplnění není víra dokonalá.
K tomuto Ježíšovu podobenství a jeho významu mně přivedl rozhovor s jedním učitelem, kterého znám a který četl některé mé texty zde. Jak mi řekl je odpůrcem křesťanské církve a má pozitivní vztah k islámu, byť muslimem není a líbí se mu více judaismus. V rozhovoru v němž komentoval můj manifest víry, a také mé pravopisné chyby díky mé dyslexii a dysgrafii, mi řekl také myšlenku: „Stejně tím veřejným vzdáním islámu ničeho nedosáhneš, muslimové tě budou nenávidět a křesťané tebou budou pohrdat a budeš pro ně vždy jen ten co byl s muslimy.
Byť jsem mu v rozhovoru vysvětlil podrobnosti celé mé anabáze s islámem a také to, že jsem již dávno byl v rozporu s teologii nenávisti koránu, jeho slova o možném postoji některých křesťanů mně přivedla k hlubšímu nedělnímu zamyšlení: Je takovýto postoj správný?
Jistě z křesťanského hlediska není. Hovořil jsem o tom s několika duchovními již dávno před touto událostí a oni sami řekli, že sice tak mohou někteří křesťané reagovat, ale jejich reakce je v rozporu s Evangeliem. Jak se vlastně k takovým postojům staví Ježíš?
V Lukášově evangeliu nalezneme Ježíšovo podobenství o marnotratném synovi. Zde je jeho citace z ekumenického překladu Bible:
„Pravím vám, právě tak je radost před anděly Božími nad jedním hříšníkem, který činí pokání.“ Řekl také: „Jeden člověk měl dva syny. Ten mladší řekl otci: ‚Otče, dej mi díl majetku, který na mne připadá.‘ On jim rozdělil své jmění. Po nemnoha dnech mladší syn všechno zpeněžil, odešel do daleké země a tam rozmařilým životem svůj majetek rozházel. A když už všechno utratil, nastal v té zemi veliký hlad a on začal mít nouzi. Šel a uchytil se u jednoho občana té země; ten ho poslal na pole pást vepře. A byl by si chtěl naplnit žaludek slupkami, které žrali vepři, ale ani ty nedostával. Tu šel do sebe a řekl: ‚Jak mnoho nádeníků u mého otce má chleba nazbyt, a já tu hynu hladem! Vstanu, půjdu k svému otci a řeknu mu: Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se tvým synem; přijmi mne jako jednoho ze svých nádeníků.‘ I vstal a šel k svému otci. Když ještě byl daleko, otec ho spatřil a hnut lítostí běžel k němu, objal ho a políbil. Syn mu řekl: ‚Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se tvým synem. ‘Ale otec rozkázal svým služebníkům: ‚Přineste ihned nejlepší oděv a oblečte ho; dejte mu na ruku prsten a obuv na nohy. Přiveďte vykrmené tele, zabijte je, hodujme a buďme veselí, protože tento můj syn byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.‘ A začali se veselit.“
Ano, tak otec z tohoto podobenství reagoval na návrat hříšného syna, který si uvědomil svou chybu. Klidně otce z tohoto podobenství můžeme připodobnit k Bohu a jeho reakci na návrat hříšníka k němu. Jak ale reagoval druhý s bratrů? Lukáš píše:
„Starší syn byl právě na poli. Když se vracel a byl už blízko domu, uslyšel hudbu a tanec. Zavolal si jednoho ze služebníků a ptal se ho, co to má znamenat.On mu odpověděl: ‚Vrátil se tvůj bratr, a tvůj otec dal zabít vykrmené tele, že ho zase má doma živého a zdravého.‘ I rozhněval se a nechtěl jít dovnitř. Otec vyšel a domlouval mu. Ale on mu odpověděl: ‚Tolik let už ti sloužím a nikdy jsem neporušil žádný tvůj příkaz; a mně jsi nikdy nedal ani kůzle, abych se poveselil se svými přáteli. Ale když přišel tenhle tvůj syn, který s děvkami prohýřil tvé jmění, dal jsi pro něho zabít vykrmené tele.‘ On mu řekl: ‚Synu, ty jsi stále se mnou a všecko, co mám, je tvé. Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.“
Když čtu tuto pasáž nemohu si nevzpomenout na „namyšlenost“ a přezíravost některých křesťanů k hříšníkům. Někteří z nás křesťanů recitují apoštolské vyznáni víry, ale chovají se jako by si neuvědomovali co v něm říkají. Uvažuji obdobně jako otcův syn, který byl vždy v domu svého otce, vykonával jeho příkazy a nikdy fyzicky nešel proti němu. Můžeme to připodobnit k farizejům a těm věřícím, kteří ve svých očích ctí celý svůj život zákon. I oni se mohou divit a hlásat, že ti hříšnici a bloudící jenž se navrátili k Bohu jsou stále méněcenní než oni.
Jenže nic není větším omylem a překážkou v naplnění Ježíšova příkazu lásky. Otec z podobenství to říká jasně: „Synu, ty jsi stále se mnou a všecko, co mám, je tvé. Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.“ Hříšnici a bloudící jenž se navracejí k Bohu jsou pro Boha stejně cení jako ti kdož víru v něj praktikují celý život. A Bůh se nad jejich návratem plesá radostí nebo´t poznali cestu smrti a navrátili se na cestu života.
Obdobně i v dalších částech bible čteme o tom jak někteří z křesťanů zaujímali nepřátelsky postoj vůči svatému Pavlovi po jeho obracení, neboť jim bylo proti myslí, že by se mohl n+kdo jako byl on před poznáním Ježíše, stát křesťanem. A byl to právě svatý Barnabáš kdo věren Ježíšovu učení svatého Pavla vzal mezi křesťany a uvedl jej do církve.
Můj známy učitel jistě má pravdu, že výše uvedené poznáni může být některým křesťanům nepochopitelné a mohou reagovat nepřátelsky nebo negativně na mně a další ztracené syny navracející se k otci, ale nemohu se na takový jejich postoj zlobit, ale naopak po vzoru Ježíše a svatého Pavla jim laskavým přístupem ukázat cestu páně.
Obdobně doporučuji i svým křesťanským bratrům a sestrám, aby se více zamyslel nad tímto mým přemyšlením a pouvažovali jestli právě takový přezíravý postoj některých křesťanů nečiní velké překážky v pastoraci a evangelizaci? Vždyť křesťanstvo, církev je mystickým tělem kristovým. Když se některá z jeho části vydá na špatnou cestu a poté si svůj omyl uvědomí a navrátí se, je opět plnou součásti Kristova společenství ne jen méněcenným křesťanem.
Právě v tomto bodě bychom se měli z příběhu o marnotratném synovi poučit a pokud ve svém životě, myšlení či pastoraci nalezneme chyby Ježíšem zmiňované a kritizované měli bychom je napravit a taktéž svůj vztah k naším bratrům a sestrám. Měli bychom je vítat zpět v náruči církve a Krista, tak jako vítá otec návrat marnotratného syna. Vždyť to je projev lásky k bližnímu svému.
Apoštol Jan píše ve svém prvním listě:
„Nepíšu vám, moji milí, nové přikázání, ale přikázání staré, které jste měli od počátku; staré přikázání je to slovo, které jste slyšeli. A přece vám píšu přikázání nové – vždyť se stalo skutečností v něm i ve vás, že tma ustupuje a pravé světlo již svítí. Kdo říká, že je v světle, a přitom nenávidí svého bratra, je dosud ve tmě. Kdo miluje svého bratra, zůstává ve světle a není nikomu kamenem úrazu.Kdo nenávidí svého bratra, je ve tmě a ve tmě chodí; neví, kam jde, neboť tma mu oslepila oči. Píšu vám, děti, že jsou vám odpuštěny hříchy pro jeho jméno.“

K tomuto Ježíšovu podobenství a jeho významu mně přivedl rozhovor s jedním učitelem, kterého znám a který četl některé mé texty zde. Jak mi řekl je odpůrcem křesťanské církve a má pozitivní vztah k islámu, byť muslimem není a líbí se mu více judaismus. V rozhovoru v němž komentoval můj manifest víry, a také mé pravopisné chyby díky mé dyslexii a dysgrafii, mi řekl také myšlenku: „Stejně tím veřejným vzdáním islámu ničeho nedosáhneš, muslimové tě budou nenávidět a křesťané tebou budou pohrdat a budeš pro ně vždy jen ten co byl s muslimy.

Byť jsem mu v rozhovoru vysvětlil podrobnosti celé mé anabáze s islámem a také to, že jsem již dávno byl v rozporu s teologii nenávisti koránu, jeho slova o možném postoji některých křesťanů mně přivedla k hlubšímu nedělnímu zamyšlení: Je takovýto postoj správný?

Jistě z křesťanského hlediska není. Hovořil jsem o tom s několika duchovními již dávno před touto událostí a oni sami řekli, že sice tak mohou někteří křesťané reagovat, ale jejich reakce je v rozporu s Evangeliem. Jak se vlastně k takovým postojům staví Ježíš?

V Lukášově evangeliu nalezneme Ježíšovo podobenství o marnotratném synovi. Zde je jeho citace z ekumenického překladu Bible:

„Pravím vám, právě tak je radost před anděly Božími nad jedním hříšníkem, který činí pokání.“ Řekl také: „Jeden člověk měl dva syny. Ten mladší řekl otci: ‚Otče, dej mi díl majetku, který na mne připadá.‘ On jim rozdělil své jmění. Po nemnoha dnech mladší syn všechno zpeněžil, odešel do daleké země a tam rozmařilým životem svůj majetek rozházel. A když už všechno utratil, nastal v té zemi veliký hlad a on začal mít nouzi. Šel a uchytil se u jednoho občana té země; ten ho poslal na pole pást vepře. A byl by si chtěl naplnit žaludek slupkami, které žrali vepři, ale ani ty nedostával. Tu šel do sebe a řekl: ‚Jak mnoho nádeníků u mého otce má chleba nazbyt, a já tu hynu hladem! Vstanu, půjdu k svému otci a řeknu mu: Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se tvým synem; přijmi mne jako jednoho ze svých nádeníků.‘ I vstal a šel k svému otci. Když ještě byl daleko, otec ho spatřil a hnut lítostí běžel k němu, objal ho a políbil. Syn mu řekl: ‚Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se tvým synem. ‘Ale otec rozkázal svým služebníkům: ‚Přineste ihned nejlepší oděv a oblečte ho; dejte mu na ruku prsten a obuv na nohy. Přiveďte vykrmené tele, zabijte je, hodujme a buďme veselí, protože tento můj syn byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.‘ A začali se veselit.“

Ano, tak otec z tohoto podobenství reagoval na návrat hříšného syna, který si uvědomil svou chybu. Klidně otce z tohoto podobenství můžeme připodobnit k Bohu a jeho reakci na návrat hříšníka k němu. Jak ale reagoval druhý z bratrů? Lukáš píše:

„Starší syn byl právě na poli. Když se vracel a byl už blízko domu, uslyšel hudbu a tanec. Zavolal si jednoho ze služebníků a ptal se ho, co to má znamenat.On mu odpověděl: ‚Vrátil se tvůj bratr, a tvůj otec dal zabít vykrmené tele, že ho zase má doma živého a zdravého.‘ I rozhněval se a nechtěl jít dovnitř. Otec vyšel a domlouval mu. Ale on mu odpověděl: ‚Tolik let už ti sloužím a nikdy jsem neporušil žádný tvůj příkaz; a mně jsi nikdy nedal ani kůzle, abych se poveselil se svými přáteli. Ale když přišel tenhle tvůj syn, který s děvkami prohýřil tvé jmění, dal jsi pro něho zabít vykrmené tele.‘ On mu řekl: ‚Synu, ty jsi stále se mnou a všecko, co mám, je tvé. Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.“

Když čtu tuto pasáž nemohu si nevzpomenout na „namyšlenost“ a přezíravost některých křesťanů k hříšníkům. Někteří z nás křesťanů recitují apoštolské vyznáni víry, ale chovají se jako by si neuvědomovali co v něm říkají. Uvažuji obdobně jako otcův syn, který byl vždy v domu svého otce, vykonával jeho příkazy a nikdy fyzicky nešel proti němu. Můžeme to připodobnit k farizejům a těm věřícím, kteří ve svých očích ctí celý svůj život zákon. I oni se mohou divit a hlásat, že ti hříšnici a bloudící jenž se navrátili k Bohu jsou stále méněcenní než oni.

Jenže nic není větším omylem a překážkou v naplnění Ježíšova příkazu lásky. Otec z podobenství to říká jasně: „Synu, ty jsi stále se mnou a všecko, co mám, je tvé. Ale máme proč se veselit a radovat, poněvadž tento tvůj bratr byl mrtev, a zase žije, ztratil se, a je nalezen.“ Hříšnici a bloudící jenž se navracejí k Bohu jsou pro Boha stejně cení jako ti kdož víru v něj praktikují celý život. A Bůh se nad jejich návratem plesá radostí neboť poznali cestu smrti a navrátili se na cestu života.

Obdobně i v dalších částech bible čteme o tom jak někteří z křesťanů zaujímali nepřátelsky postoj vůči svatému Pavlovi po jeho obracení, neboť jim bylo proti myslí, že by se mohl n+kdo jako byl on před poznáním Ježíše, stát křesťanem. A byl to právě svatý Barnabáš kdo věren Ježíšovu učení svatého Pavla vzal mezi křesťany a uvedl jej do církve.

Můj známy učitel jistě má pravdu, že výše uvedené poznáni může být některým křesťanům nepochopitelné a mohou reagovat nepřátelsky nebo negativně na mně a další ztracené syny navracející se k otci, ale nemohu se na takový jejich postoj zlobit, ale naopak po vzoru Ježíše a svatého Pavla jim laskavým přístupem ukázat cestu páně.

Obdobně doporučuji i svým křesťanským bratrům a sestrám, aby se více zamyslel nad tímto mým přemyšlením a pouvažovali jestli právě takový přezíravý postoj některých křesťanů nečiní velké překážky v pastoraci a evangelizaci? Vždyť křesťanstvo, církev je mystickým tělem Kristovým. Když se některá z jeho části vydá na špatnou cestu a poté si svůj omyl uvědomí a navrátí se, je opět plnou součásti Kristova společenství ne jen méněcenným křesťanem.

Právě v tomto bodě bychom se měli z příběhu o marnotratném synovi poučit a pokud ve svém životě, myšlení či pastoraci nalezneme chyby, Ježíšem zmiňované a kritizované, měli bychom je napravit a taktéž svůj vztah k naším bratrům a sestrám. Měli bychom je vítat zpět v náruči církve a Krista, tak jako vítá otec návrat marnotratného syna. Vždyť to je projev lásky k bližnímu svému.

Apoštol Jan píše ve svém prvním listě:

„Nepíšu vám, moji milí, nové přikázání, ale přikázání staré, které jste měli od počátku; staré přikázání je to slovo, které jste slyšeli. A přece vám píšu přikázání nové – vždyť se stalo skutečností v něm i ve vás, že tma ustupuje a pravé světlo již svítí. Kdo říká, že je v světle, a přitom nenávidí svého bratra, je dosud ve tmě. Kdo miluje svého bratra, zůstává ve světle a není nikomu kamenem úrazu.Kdo nenávidí svého bratra, je ve tmě a ve tmě chodí; neví, kam jde, neboť tma mu oslepila oči. Píšu vám, děti, že jsou vám odpuštěny hříchy pro jeho jméno.“

 

Autor: Lukáš Lhoťan | neděle 11.3.2012 20:44 | karma článku: 20,74 | přečteno: 2105x
  • Další články autora

Lukáš Lhoťan

Alternativní verze historie aneb jak StB předala Československo neomarxistům v Bruselu ...

Když si již uvědomělí soudruzi z StB uvědomili, že stávající komunistický systém již nemá šanci existovat, tak se spojili s marxistickými extremisty, kteří byli extrém i na komunisty, a odstartovali tzv. Sametovou revoluci 17.11.

30.11.2017 v 19:28 | Karma: 16,28 | Přečteno: 953x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Halík odsoudil nenávist k ďáblu ...

Jste křesťan a odmítáte Satana? Tak Tomáš Halík Vám nepodá svaté přijímání! Vyplývá to z jeho kázání v Litomyšli, který zveřejnil Christnet.eu A je to opravdu šokující.

9.7.2017 v 21:50 | Karma: 26,17 | Přečteno: 1827x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Jak čeští muslimové lžou o těch, kteří poznají o čem je islám a začnou před ním varovat

Když jsem v roce 2010 začal veřejně pod svým pravým jménem upozorňovat na nebezpečí islamizace a islámského extremismu, tak jsem musel čelit i promyšlené kampani českých islamistů vůči své osobě. Jedním z bodu bylo i očerňování.

25.6.2017 v 17:06 | Karma: 20,89 | Přečteno: 1887x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Diplomat republiky Kongo: Z Afriky prchá hlavně spodina společnosti ...

V naších mediích se nás někteří novináři a aktivisté snaží přesvědčovat, že se nemáme bránit masové imigraci do Evropy, protože je to přínosné a obohacující. A když to přeženu, tak každý druhý uprchlík je podle nich jaderný fyzik

11.4.2017 v 18:53 | Karma: 27,80 | Přečteno: 1437x | Diskuse| Občanské aktivity

Lukáš Lhoťan

Uprchlíci znásilňují a politici nic na své politice tolerance ilegalní imigrace nemění

Proč pro dnešní vládnoucí evropské politiky má větší cenu nechat na svobodě žadatele o azyl a ilegální imigranty, než chránit životy a bezpečí obyvatel Evropy? Opět slyšíme jak ilegální imigranti v Evropě vraždí a znásilňují ...

10.4.2017 v 19:27 | Karma: 40,85 | Přečteno: 1999x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno 

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

POLITICKÝ DIÁŘ: Pověstná „střídačka“ ODS a Kupkův úspěch na kongresu

25. dubna 2024

Premium Byť se před čtrnácti dny na kongresu ODS v Ostravě téměř nic nestalo (natož aby šlo o něco...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  14:56

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 854
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2726x
Bývalý muslim a autor knihy Islám a islamismus v České republice, bývalý redaktor židovského webu Shekel.cz, analytik Da Vinci Prague Institute o.s. Od roku 1998 do roku 2010 spolupracovník předsedy českých muslimů Muneeba Hasana Alrawiho, do roku 2012 člen Muslimské obce v Brně, absolvent poutě do Mekky, vzdělávacích kurzů o islámu saúdskoarabské World Assembly of Muslim Youth, absolvent studijního pobytu v USA The International Visitor Leadership Program (2010).