Demokracie jako slabost aneb proč vítězí islámisté

23. 02. 2012 21:01:55
Bývalý agent CIA Robert Baer napsal svou knihu „Jak naložit s ďáblem“ s ústřední tématikou Iránu a svých zkušeností s bojem proti vzrůstajícímu iránskému vlivu. Ale jeho poznatky jsou v mnoha ohledech aplikovatelné i na vzestup islamismu a islámu v posledních desetiletích.

Demokracie jako slabost aneb proč vítězí islámisté
Bývalý agent CIA Robert Baer napsal svou knihu „Jak naložit s ďáblem“ s ústřední tématikou Iránu a svých zkušeností s bojem proti vzrůstajícímu iránskému vlivu. Ale jeho poznatky jsou v mnoha ohledech aplikovatelné i na vzestup islamismu a islámu v posledních desetiletích.
Po přečtení jeho knihy mám trochu depresivní pocity, ale v mnohém s ním souhlasím a mám podobné zkušenosti, ale ne s iránským imperialismem, ale s myšlením islamistů a mnohých muslimů.
Baer velice dobře vystihuje základní obrysy proměn na blízkém východě, ale i spletitost tamějších poměrů. Z jeho knihy také zní jednostrannost dnešního uvažováni o problematice na blízkém východě. Absolutní zaměření dnešní strategie USA, Izraele a Evropy na boj s iránským vlivem v této oblasti je kompenzováno ignorováním postupného probouzení a posilováni klasického sunnitského islámu, jenž v zákrytu za islamistickou a iránskou (hrozbou (tj. šíitským islámem) se jeví mnohým západním stratégům jako vhodný nástroj na blokováni iránského imperialismu.
Baer tomuto tématu sice v knize nevěnuje moc pozornosti, ale z jeho slov jasně vyplývá toto přesvědčení mnoha západních vůdců. Jenže je otázkou jestli si západ v této strategii neplete bič sám na sebe, obdobně jako si císařské Německo upletlo bič v podobě podpory Lenina a komunistů proti carskému Rusku.
Zásadní rozdíl mezi iránským (šítským) režimem a sunnitskými skupinami je v tom, že Iránci vycházejí z tisícileté tradice předislámského Iránu. Dodržuji dohody a nejsou tak nespolehlivými partnery jako sunnitští vůdci.
A právě v tomto bodě Baerova poznáni, že iránský režim díky hybridnímu spojení demokratických prvků s totalitní nadvládou duchovních bych z cele knihy věnoval největší pozornost.
Baerovo poznáni, že strategie a chováni západu je dnes již plně podřízeno politikům a jejich snaze přežít volební cykly, tedy západní strategie je přes veškerou propagandu krátkodobá s krátkodobými cíly, kdežto naopak strategie iránského vedení je na této deformaci nezávislá a může tak byt uskutečňována s plánováním na desetiletí dopředu, je víc než výstižné. Neboť tento paradox je ještě více umocněn v otázce sunitských (arabských) zemí, kde si sice dnes mnozí islamisté a režimy hrají na demokraty, ale na rozdíl od Evropy, Izraele či USA není jejich politická strategie a ideologie tolik podřízená změnám díky volebním cyklům.
Je tedy zřejmé, že západ dlouhodobě ve střetu s probouzejícím se iránským či islámským imperialismem ztrácí a pokud si vedoucí západní stratégové neuvědomí zásadní důvody dlouhodobé prohry, nebude možné tento negativní vývoj změnit.
Srovnám-li Baerovu zkušenost s osobními poznatky z vývoje islamismu v České republiky a problematiky islamizace, mohou s jeho závěry jen souhlasit. Osobně bych jen dodal, že jistá velká míra autonomie fungováni jednotlivých iránských struktur je v islamizaci České republiky nahrazena silnou autonomii jednotlivých islámských skupinek, které mnohdy sebou vedou konkurenční boj, což je ale neoslabuje, nýbrž naopak zefektivňuje jejich činnost.
Podrobnosti o knize Jak naložit s ďáblem na webu Kosmas.cz

Jak naložit s ďáblem
Po přečtení jeho knihy mám trochu depresivní pocity, ale v mnohém s ním souhlasím a mám podobné zkušenosti, ale ne s iránským imperialismem, ale s myšlením islamistů a mnohých muslimů.

Baer velice dobře vystihuje základní obrysy proměn na blízkém východě, ale i spletitost tamějších poměrů. Z jeho knihy také zní jednostrannost dnešního uvažováni o problematice na blízkém východě. Absolutní zaměření dnešní strategie USA, Izraele a Evropy na boj s iránským vlivem v této oblasti je kompenzováno ignorováním postupného probouzení a posilováni klasického sunnitského islámu, jenž v zákrytu za islamistickou a iránskou (hrozbou (tj. šíitským islámem) se jeví mnohým západním stratégům jako vhodný nástroj na blokováni iránského imperialismu.

Baer tomuto tématu sice v knize nevěnuje moc pozornosti, ale z jeho slov jasně vyplývá toto přesvědčení mnoha západních vůdců. Jenže je otázkou jestli si západ v této strategii neplete bič sám na sebe, obdobně jako si císařské Německo upletlo bič v podobě podpory Lenina a komunistů proti carskému Rusku.

Zásadní rozdíl mezi iránským (šítským) režimem a sunnitskými skupinami je v tom, že Iránci vycházejí z tisícileté tradice předislámského Iránu. Dodržuji dohody a nejsou tak nespolehlivými partnery jako sunnitští vůdci.

A právě v tomto bodě Baerova poznáni, že iránský režim díky hybridnímu spojení demokratických prvků s totalitní nadvládou duchovních bych z cele knihy věnoval největší pozornost.

Baerovo poznáni, že strategie a chováni západu je dnes již plně podřízeno politikům a jejich snaze přežít volební cykly, tedy západní strategie je přes veškerou propagandu krátkodobá s krátkodobými cíly, kdežto naopak strategie iránského vedení je na této deformaci nezávislá a může tak byt uskutečňována s plánováním na desetiletí dopředu, je víc než výstižné. Neboť tento paradox je ještě více umocněn v otázce sunitských (arabských) zemí, kde si sice dnes mnozí islamisté a režimy hrají na demokraty, ale na rozdíl od Evropy, Izraele či USA není jejich politická strategie a ideologie tolik podřízená změnám díky volebním cyklům.

Je tedy zřejmé, že západ dlouhodobě ve střetu s probouzejícím se iránským či islámským imperialismem ztrácí a pokud si vedoucí západní stratégové neuvědomí zásadní důvody dlouhodobé prohry, nebude možné tento negativní vývoj změnit.

Srovnám-li Baerovu zkušenost s osobními poznatky z vývoje islamismu v České republiky a problematiky islamizace, mohou s jeho závěry jen souhlasit. Osobně bych jen dodal, že jistá velká míra autonomie fungováni jednotlivých iránských struktur je v islamizaci České republiky nahrazena silnou autonomii jednotlivých islámských skupinek, které mnohdy sebou vedou konkurenční boj, což je ale neoslabuje, nýbrž naopak zefektivňuje jejich činnost.

Podrobnosti o knize Jak naložit s ďáblem na webu Kosmas.cz

Autor: Lukáš Lhoťan | čtvrtek 23.2.2012 21:01 | karma článku: 20.24 | přečteno: 1333x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 41 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 11.53 | Přečteno: 111 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 5.73 | Přečteno: 96 |

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 37.80 | Přečteno: 898 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 33.67 | Přečteno: 3338 | Diskuse
Počet článků 854 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2719


Bývalý muslim a autor knihy Islám a islamismus v České republice, bývalý redaktor židovského webu Shekel.cz, analytik Da Vinci Prague Institute o.s. Od roku 1998 do roku 2010 spolupracovník předsedy českých muslimů Muneeba Hasana Alrawiho, do roku 2012 člen Muslimské obce v Brně, absolvent poutě do Mekky, vzdělávacích kurzů o islámu saúdskoarabské World Assembly of Muslim Youth, absolvent studijního pobytu v USA The International Visitor Leadership Program (2010).

Moje knihy na iDNES.cz - Knihy.iDNES.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...